Syv strækninger med ekstra opmærksomhed på høj fart

tirsdag 04. maj, kl. 10:43

Høj fart koster liv. Så enkelt kan det desværre siges. At få stoppet farlig kørsel er et vigtigt fokuspunkt i Fyns Politi. Derfor er syv vejstrækninger i politikredsen netop blevet udpeget til særlige målstrækninger for politiets ATK-biler (fotovogne).

”Vi hverken kan eller vil acceptere, at der bliver kørt for hurtigt – hverken når det drejer sig om vanvidskørsel, men heller ikke når der bare bliver kørt lidt for hurtigt. For det er desværre et faktum, at selv lidt for hurtigt kan koste liv for jo højere fart, desto større er risikoen for alvorlige ulykker med et fatalt udfald. Det er desværre den barske sandhed, og det er på den på baggrund, vi nu har udpeget syv strækninger, som vil få særlig stor opmærksomhed fra vores fotovogne”, siger politidirektør Arne Gram.

De syv strækninger er: Bogensevej ved Skovs-Højrup-vej i Nordfyns Kommune Middelfartvej ved Båring, Nordfyns Kommune Fynske Motorvej fra Stenløsevej til Østre Ringvej, Odense Kommune Hjallesevej/Odensevej, fra Munkerisvej/Ring 2 til Jacob Hansens Vej, Odense Kommune Nyborgvej/Hjulbyvej (ved Refsvindinge), fra Møllegyden op mod Vindinge, Nyborg Kommune Tietgens Alle/Munkerisvej, fra Rødegårdsvej til Sdr. Boulevard, Odense Kommune Ørbækvej, fra Gudbjerg indtil Sortebrovej, Svendborg Kommune Strækningerne ligger spredt i hele kredsen, og de er udvalgt på baggrund af en grundig analyse, der har taget udgangspunkt i høj hastighed og uheldskoncentration.


Nyttig viden: I perioden 2014-2019* mistede 401 personer livet i en trafikulykke, hvor en eller flere af de involverede kørte for stærkt i forhold til hastighedsgrænsen og/eller forholdene. Hertil kommer antallet af tilskadekomne.
I 75 % af ulykkerne var farten en medvirkende årsag til, at ulykken opstod. I de sidste 25 % var farten årsagen til, at ulykken blev med dødelig udgang.
Kører du 93 km/t i stedet for 80 km/t fordobler du risikoen for at ende i en dødsulykke.


*Den udvidede dødsulykkesstatistik er ikke lavet i 2016
Kilde: sikkertrafik.dk

Kilde: Fyns Politi